13. 8. 1996 Praha-Holešovice (16.45) – odjíždíme z Prahy, je nehorázný vedro, na nádraží nás vyprovází ta trapačka P. S., jedeme vlakem Eurocity a vybalujeme jídlo, kterého máme doslova mraky, jsem úplně přežraný, protože jsem chtěl sníst co nejvíc mrkví, abych odlehčil batoh, přichází průvodčí a poprvé zjišťujeme, že se v expresech platí příplatek 10 DEM, s neochotou zaplatíme radši v korunách, pak přichází šťára (Deutsch + vlčáci), když vidí, že mám plnej batoh jídla, radši to vzdají, pak už cesta do Berlina probíhá bez problémů.
Berlin Lichtenberg (21.15) – konečně přijíždíme, vlak do Malmö však odjíždí z berlínského hlavního nádraží, a proto trdlujeme na místě až do 22.00 než objevíme správný perón odkud frčíme S-Bahnem na Berlin Hbf, ale i tak zde máme ještě 40minut času a ve 23.00 odjíždíme moderním vlakem (ale bez kupé) do Sassnitzu, kde mám hroznou depresi, protože asi přes 2 hodiny přejíždíme z jedné koleje na druhou než konečně vjedeme na trajekt, navíc si prosvětlují a ověřují naše pasy.
14. 8. Trelleborg (07.20)
– konečně ráno, po únavné cestě trajektem se mačkáme v přeplněném vagónu a
míříme do Malmö (08.05) – hurráááá na vzduch, vyrážíme s batohy kousek od
nádraží, kde se najíme a jdeme do centra, naprostá díra, prohlídneme si pár obchodů,
prolítneme kolem zdejší katedrály, synagogy a prohlídku zakončujeme v přístavu.
Malmö C (13.35) – tříhodinová pohodlná jízda do Göteborgu
(17.45) – asi největší krize pro mě s batohem, na chvíli tvrdě sprchne, jdeme
podél místního kanálu až do přístavu, kde jsou výstavní (včetně bitevních)
lodě, po cestě zpátky si všimneme výstavy starých aut, zpět na nádraží.
Göteborg (22.30) – vychytávačka na noc, přejezd do Hallsbergu (01.00)
15. 8. Hallsberg (02.15)
– po hodince strávené na nádraží (Horin tu chtěl někomu ukradnout kolo, který
železničáři normálně nechali na peróně) odjíždíme do Osla.
Oslo – prohlídku začínáme přístavem, pokračujeme okolo pevnosti
Akershus, platíme si loď na zdejší poloostrov, kde si prohlídneme muzeum
vikingů a další muzea lodí Fram, Kon-Tiki a Rall, vracíme se zpět a metrem
jedeme na kraj města, odkud jdeme pěšky přírodou kolem dřevěného kostela, po
běžecké trati až ke skokanskému můstku Holmenkollen, chceme ještě kousek
vychutnat přírodu, ale ztratíme trať metra, až nás musí navigovat Norka-Češka,
kterou jsme potkali, úspěšně se tedy vracíme na nádraží
Oslo (23.00) – odjezd do Bergenu
16. 8. 08.00 Bergen –
opět začínáme přístavem, kde se koná rybí trh, odtud vystoupáme na vyhlídku na
město, hodláme navštívit zdejší akvárium, ale je pro nás příliš drahé, upoutá
nás “lanovka” pro cyklistická kola.
Bergen (11.48) -, příjezd do Vossu (13.05)
Voss – kostel, jezero (všude samý campy) v pozadí s horami Voss
(14.35) – odjíždíme do Myrdalu, objevuje se nám zatím nejkrásnější výhled na
krajinu, fjordy, apod., chceme s Michalem fotit, ale tenhle vlak nemá otvírací
okna, a tak aspoň otřeme pořádně 1 okno a jednou blýskneme
Myrdal (15.35) – jdeme se podívat po okolí, na vrcholcích hor je
vidět sníh, dostaneme se až k vodopádům, které se valí dolů do známého města
Flam, všude samý Japonci s kamerami.
Myrdal (17.35) – Oslo (22.20) – jedeme ve vagónu s mariňáky
Oslo (23.00) – noční deprese, odjezd do Trondheimu
17. 8. 08.00 Trondheim –
první zastávkou je zdejší arcibiskupství, pak se jdeme podívat k pevnosti
Kristianten Fort, ale vchody jsou zavřené, proto přelezeme hradbu s ostnatými
dráty a dokonce zevnitř otevřeme vstupní dveře pro další turisty, dále vidíme
radnici a podél nádherných dřevěných domků dobloudíme až do přístavu
Trondheim (23.10) – Mo i Rana
18. 8. Mo i Rana –
je asi 07.30, vystupujeme, abychom se tu chvíli porozhlédli, Horin tvrdí, že za
čtvrt hodiny jede další vlak, bohužel zjišťujeme, že jede až za 8hodin – hmmm,
paráda, lije jak z konve, míříme k benzínce, odkud rozešleme pohledy směr
domov, podél rozebraného skokanského můstku až na konec města, kde teče potok a
jsou vidět ve výšce vodopády, ke kterými se ale v tomto nečase nedá dostat
kvůli nánosům bahna, ve městečku je k vidění pouze malý kostelík, nádraží zde
však mají přepychové
Mo i Rana (15.30) – Fauske (18.00)
Fauske (18.15) odjíždíme autobusovým expresem do Narviku, i se
slevou je to pěkná pálka, ale příroda (fjordy) po cestě je totalitní, kafe v
autobuse je zadarmo, po cestě ještě uděláme jednu hezkou zastávku u nějakého
jezera
Narvik (23.00), jdeme chvíli městskými ulicemi a zahneme směrem ke
kolejím, musíme přelézt drátěný plot a podél přístavu (transport rudy) dojdeme
po kolejích nákladních vlaků až na hlavní železniční stanici, kde vybalíme
spacáky, lehneme pod lavičku a hurrrá spát
19. 8. Narvik – ráno začínáme
prohlídkou města – nic moc kostel, kupuju si sezamový chleb (slaný!!!! to snad
není ani možný) a před obchodem nás otravou nějaký eskymáci, abysme jim pomohli
se stavbou prodejního stánku, rychle nakoupíme pohledy a odešleme z nádraží,
kde už nám jede vlak do národního parku Abisko ve Švédsku
Narvik (10.30) – Abisko (12.15) – po cestě uděláme mnoho nádherných snímků
dřevených červených domků v opuštěné krajině
Abisko – švédský národní park – trháme se, Horin stoupá někam do
hor a já s Michalem jdeme podél zdejšího překrásného kaňonu na dřevených
deskách, která umožňují vůbec v této bahnité oblasti chodit, při trhání borůvek
zahlédneme asi trojici sobů, neustále poprchává a přestává, takže se neustále
tvoří překrásná duha, zastavujeme se u jednoho většího vodopádu, kde poprvé a
naposled používám vařič, jíme polívku (good!!!), ale bohužel kotlík je celý
černý, jdu ho umýt pod vodopád, ale podaří se mi uklouznout na kameni a žbluňk,
naštěstí se mi podaří zareagovat a vysápu se zpátky na břeh, vše od pupku dolů
je úplně promočený, no naštěstí mám druhé boty, ale bohužel kotlík očernil mojí
červenou bundu a jeany, takže byly do konce cesty odepsaný, noc byla opět
hrozná, celou noc pršelo a prochcalo mi to úplně spacák.
20. 8. Ráno jsem udělal malý oheň
a trochu usušil mokré věci, ale na chvíli jsem si odskočil a promočené boty,
respektive umělá spodní část se trochu “připekla”, no prostě nádherná noc.
Nasadil jsem kraťasy a makali jsme s Michalem zpět na nádraží, kde jsme měli
mít sraz s Horinem, ale ten tam nebyl, přibelhal asi o čtvrt hodiny později a
dost kulhal, zjistili jsme, že když večer začalo trochu víc pršet, vracel se
zpět k nádraží, ale protože se setmělo, tak někde uklouznul a vyrubal si
kotník, no hlavně, že žije. Nakoupíme ve zdejší ubytovně překrásné velké
pohledy a mizíme na nádraží, kde spořádáme mojí velkou šunku v konzervě a
pokecáme s nějakým Angličanem.
Abisko (12.55) – Boden C (17.50) – vlak má zpoždění, protože
se něco stalo na trati v prostisměru a v této oblasti je často jen 1 kolej,
nějací maniaci ve vlaku (“žluťák – Švýcar ve žlutým tričku a Chorvat) si
stěžují, že potřebují být do večera v Helsinkách a vynutí si taxi a samozřejmě
ho zajistí i pro nás a ještě jednu Japonku. Švédské dráhy vše hradí, ať žije
stát blahobytu!!!!
Boden C (17.55) taxíkem asi přes 100 km do Haparandy na Finsko-švédské hranici
(19.15) – 1300 Kr na auto (4) a vypravený byli dvě. V Haparandě levně nakoupíme
džusy.
Haparanda (20.20) autobusem jedeme do Kemi (21.30)
Kemi (21.45) odsud už jede vlak do Helsinek
21. 8. 07.30 Helsinki –
dáváme batohy do boxů, jdeme do nejbližšího metra, kde si koupíme denní
jízdenku na MHD a jedeme nejdříve tramvají k hokejovému stadionu, který je už
dost sešlý, od něj pěšky přes krásný park podél opery (hrůza), radnice,
zdejšího bílého paláce až do přístavu s katedrálou v ruském slohu, poté jedeme
tramvají ke zdejšímu divadlu a procházíme pár obchůdků s hudbou, chce se nám
spát a proto si dáme dva okruhy tramvají, která jezdí neustále přes centrum a
přístav dokolečka, nakonec si dojedeme metrem na kraj města, kde v supermarketu
nakoupíme nějakou žranici (pro změnu sladký krájený chleba), na nádraží jsme
svědky loupeže v obchodě s novinami a lupič utíká ven z haly a prodavačka
stírá.
Helsinki (16.00) – Tampere (18.15)
Tampere – kostel s parkem (fontánka), jinak nic zajímavého
Tampere (22.00) – Kemijärvi – nádherná krajina po cestě, klasická malá
jezírečka a nikde nic, kromě zničených drátů vedení, oholených stromů a
kosodřeviny
22. 8. Kemijärvi (10.30)
– dřevařské město – typické nádraží, benzínky, motoresty, kostely, hřbitov,
molo, písečná pláž u krásného jezera
Ve 14.00 nám má jet vlak, nějaký na kolejích, ale nikde v okolí nikdo, přesto
do něj vlezeme a čekáme a nic, vylejzáme ven a zjišťujeme, že jsme čuměli na
řád autobusů a že další vlak jede tak pozdě, že bysme to tu nepřežili, a proto
se rozhodneme stopovat
V 15.03 se mi podaří stopnout zástupce starosty zdejšího města, který nás sveze
až do Rovaniemi (16.10) – po cestě nádherná krajina, u silnice se v klidu pásli
sobi
Rovaniemi – lyžařské centrum, jdeme s Michalem asi přes hodinu přes
celé město ke “svíčkovému mostu” – nehoráznost, moderní most s dvěma vysokými
sloupy (svíčky), naštvaní se vracíme na nádraží, protože toto město nemá co nabídnout
Rovaniemi (18.00) – vlakem do Kemi (20.00)
Kemi (20.00) by bus do vesnice Tornio (20.40) –
odtud chceme dojít pěšky do Haparandy, ale bloudíme, ptám se nějakej Finek, kde
je Haparanda, ale ony jsou úplně neschopný, takže si nakonec poradíme sami, celnice
tu snad ani nefungovala – Haparanda (21.20), jdeme hledat
místo na spaní, nakonec objevíme altánek v parku, který špičkově vyhovuje, mám
ale úplně mokrý spacák, a proto nemůžu vůbec spát, chvíli si běhám po parku,
abych se zahřál (mám na sobě asi 5 vrstev, přesto je zima, krutá noc), pak
vyrážím na noční prohlídku města, vidím všechny benzínky, obchody, uličky,
každičkou výlohu mám promáklou, a tak se vracím kolem 02.00 k altánku, Michal s
Horinem v pohodě spí, zkusím si lehnout na mokrý spacák, ale probouzím se asi
za čtvrt hodiny zimou, a proto jdu směrem ven z města po nějaké cyklistické
stezce až na konec města k nějakým obchodním skladům, přijede tam nějakej
chlápek s volvem a nabízí mi, že mě sveze do města, s “díky” odmítám a vracím
se zpět k altánku, je asi 04.30, snídám několik tyčinek Twiggy a kolem 05.00
budím kluky, aby se sbalili, že nám za chvíli jede bus.
23. 8. Haparanda (05.20) –
konečně se v autobuse trochu zahřejeme, usínám, ale kluci mě budí, protože
tento bus nejede do Bodenu a musíme po cestě přestoupit na jiný – Boden
(07.30), vyrážíme na nákupy potravin
Boden (10.40) – Kiruna (15.00
Kiruna – všude na kraji města haldy, pobřeží jezera
Kiruna (17.05) – nejdelší jízda vlakem v mém životě (19 hodin), fakt nářez
úplně rozlámaný člověk – průvodčí nás donutí si koupit rezervaci – Stockholm
(12.15).
24. 8. Stockholm (finsky
Tukholma) – nikde nemůžeme sehnat mapu města, projdeme několik místních kostelů
a pak se všichni trhneme, jdu po pěší zóně do přístavu, a přes most na druhý břeh,
kde vylezu na kopec do nějakého proskleného tunelu, odkud je skvělý výhled na
celé město, pak se temnými uličkami vracím zpět do centra, kde potkávám
Michala, který se zrovna pěšky vrátil od haly Globen, jdeme podél opery a
národního divadla k hlavnímu paláci, kde shlédneme střídání stráží, zpět na
nádraží
Stockholm (22.30) – Helsingborg – Kobenhavn
25. 8. Kobenhavn –
procházíme kolem parku Tivoli, ještě není otevřeno, jdeme přes královský palác
kolem zvláštní šroubovité budovy až do centra, kde navštívíme pestrobarevný
přístav, po městě se za zálohu půjčují kola, ale už na nás žádné nezbylo, takže
pěšky ke zdejším hrádečku v krásných zahradách, odtud se vracíme kolem zdejší
radnice zpět na nádraží
Kobenhavn (16.30) – Odense (20.00)
Odense (20.56) – Ringsted (23.23)
26. 8. Ringsted (00.23) – Rodby
Faerge (02.05)
Najednou nás probudí průvodčí a my zjišťujeme, že jsme usnuli ve vlaku,
vymakáme ven a trubkou makáme k trajektům, naše loď ještě neměla odjet, ale
žádná tu není, necháváme batohy v tunelu a jdeme se zeptat ke vchodu
hlídajícího vojáka, ten řekne, že o tom nic neví, vracíme se zpět, ale
prosklené dveře, za kterými máme batohy jsou zavřené, jdeme se tedy opět zeptat
vojáka, co s tím jako máme dělat, ale ten opět nereaguje, naštěstí okolo 03.00
se dveře otevřou, čapneme rychle batohy a vidíme, že z nějakého trajektu vystoupil
kapitán lodi, zeptáme se ho a zjistíme, že i tento trajekt jede naším směrem, a
tak hurrá dovnitř a spát.
Rodby Faerge (03.00) – Puttgarden (04.00) – musíme čekat na
nádraží, dost velká díra, somráci se válejí na lavičkách, dáme si nějaký pití z
automatu a obcházíme po okolí
Puttgarden (05.23) – jízda vlakem ala ZOO do Hamburgu (09.30)
Hamburg – konečně po dlouhé době si opět můžu koupit slaný chléb,
jdeme na prohlídku, nejdříve si prohlédneme hlavní náměstí s katedrálou
obdobnou jako všechny zdejší kostely (oranžová stavba se zelenou špičkou),
podél zdejšího zabahněného kanálu projdeme až do přístavu, jdeme dále směrem k
rybímu trhu, ten se ale dnes nekoná, škoda, návštěvu Hamburgu zakončíme cestou
smradlavou moderní čtvrtí s prostitutkami v oknech, projdeme ulicí lásky až
zpět na nádraží.
Hamburg (12.38) – Hannover (14.00)
Hannover (14.23) – Dresden (19.10)
Dresden – krátká prohlídka centra – galerie, kostely, divadla, vytřískaná
radnice, opera, velice pěkné město
Dresden (20.52) – ani žádná šťára ale aspoň 1 dobrá věc, nemusíme platit za
cestu na českém území – Praha (23.40)
Hodnocení (5 bodů nejvíce, 0 bodů nejméně):
Malmö (1), Göteborg (1), Oslo (3), Bergen (4), Myrdal (4), Trondheim (4), Mo i Rana (1), Narvik (2), N.P. Abisko (5), Haparanda (0), Helsinki (3), Tampere (1), Kemijärvi (3), Rovaniemi (0), Kiruna (1), Stockholm (3), Kobenhavn (3), Hamburg (2), Dresden (3)
Vladimír Janouš